Załącznik
do uchwały nr 9/12/09/2023
Rady Pedagogicznej
z dnia 12.09.2023 r.
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W MIEROSZYNIE
----------------------------- TEKST JEDNOLITY -----------------------------
Stan prawny na dzień 12 września 2023 r.
Obowiązuje od 12 września 2023 r.
Spis treści
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne ...........................................................................................str. 2
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania szkoły……..……………………...................................................str. 3
ROZDZIAŁ 3
Organy szkoły ………………….......................................................................... str. 9
ROZDZIAŁ 4
Organizacja pracy szkoły.................................................................................... str. 18
ROZDZIAŁ 5
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły …............................................................ str. 33
ROZDZIAŁ 6
Prawa i obowiązki uczniów…………………..................................................... str. 44
ROZDZIAŁ 7
Ocenianie wewnątrzszkolne ............................................................................... str. 50
ROZDZIAŁ 8
Postanowienia końcowe ...................................................................................... str. 71
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Cele i zadania oddziału przedszkolnego
przygotowuje je do podjęcia nauki i osiągania sukcesów w szkole.
Cele i zadania szkoły:
Szkoła otacza szczególną opieką uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, w tym także uczniów niepełnosprawnych poprzez:
ROZDZIAŁ 3
ORGANY SZKOŁY
- przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
- przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
- diagnozę pracy szkoły,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
kształcenia ogólnego;
ROZDZIAŁ 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Wicedyrektor w szczególności:
Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
Do zakresu zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne należy w szczególności:
Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
Do zakresu zadań logopedy szkolnego należy w szczególności:
Społeczny inspektor pracy ma prawo:
Do zakresu zadań konserwatora należy w szczególności:
Do zakresu zadań sprzątaczki należy w szczególności:
Pracownicy obsługi zobowiązani są do:
Pracownicy administracji i obsługi mają prawo do:
ROZDZIAŁ 6
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
Uczniowie szkoły mają prawo do:
3a. W przypadku gdy nieletni wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektor szkoły może, za zgodą rodziców oraz nieletniego, zastosować, jeżeli jest to wystarczające, środek oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia, ostrzeżenia ustnego albo ostrzeżenia na piśmie, przeproszenia pokrzywdzonego, przywrócenia stanu poprzedniego lub wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły. Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy nieletni dopuścił się czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa skarbowego.
ROZDZIAŁ 7
OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE
Zasady oceniania w klasach I-III
Ocenianiu w edukacji wczesnoszkolnej podlegać będzie:
100%-98% poziom 6
97-87% poziom 5
86-70% poziom 4
69-49% poziom 3
48-30% poziom 2
29-0%” poziom 1.
Kryteria ocen bieżących:
„złoty medal” - zachowuje się właściwie;
„srebrny medal” - zazwyczaj zachowuje się właściwie;
„brązowy medal”- zachowuje się niewłaściwie.
Zasady oceniania w klasach IV-VIII
100-99 % celujący
98-90 % bardzo dobry
89-75 % dobry
74-50 % dostateczny
49-30 % dopuszczający
29-0 % niedostateczny
Kryteria oceniania dla uczniów z klas IV - VIII:
Egzamin klasyfikacyjny
Promocja
Egzamin poprawkowy
Wystawienie oceny niezgodnie z przepisami prawa
Ukończenie szkoły
Ocenianie podczas kształcenia na odległość
1) ocenianiu podlega aktywność uczniów wykazywana podczas lekcji on-line;
2) dodatkowe (związane z tematem przeprowadzonej lekcji), zlecone przez nauczyciela czynności i prace wykonane przez uczniów;
3) ocenianiu podlegają prace domowe zadane przez nauczyciela i odesłane w wyznaczonym terminie poprzez pocztę elektroniczną lub inną formę (np. poprzez komunikatory);
4) ocenianiu podlegają prace pisemne, które zostały określone ze stosownym wyprzedzeniem. Praca pisemna nie może trwać dłużej niż to wynika z dziennego planu lekcji dla klasy.
5) odpowiedzi ustne udzielane w czasie rzeczywistym za pomocą komunikatorów elektronicznych;
6) przygotowanie projektu przez ucznia.
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia rozumianym jako udział i aktywność na zajęciach prowadzonych zdalnie, systematyczne wykonywanie zadanych prac, wywiązywanie się z zadań zleconych przez nauczycieli;
2) przestrzeganie zasad ustalonych przez szkołę w ramach kształcenia na odległość, w szczególności niezakłócanie zajęć prowadzonych online;
3) dbałość o piękno mowy ojczystej na zajęciach zdalnych i w komunikacji elektronicznej z nauczycielami, kolegami i koleżankami;
4) dbałość o honor i tradycje szkoły poprzez uczestnictwo w kontynuowanych przez szkołę zwyczajach i tradycyjnych działaniach szkoły organizowanych na odległość;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób – przestrzeganie zasad zachowania podczas trwającej pandemii w zakresie możliwym do weryfikacji przez nauczycieli np. podczas lekcji wychowawczych;
6) godne, kulturalne zachowanie się na zajęciach – np. przestrzeganie zasad zajęć lekcyjnych ustalonych przez szkołę, nie udostępnianie kodów i haseł do lekcji prowadzonych online;
7) pomoc kolegom w pokonywaniu trudności w posługiwaniu się technologią informatyczną.
ROZDZIAŁ 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
"Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić"
84-103 ŁEBCZ
ul. Szkolna 2, MIEROSZYNO